Goda råd för bilmålaren

Hur du får ett bra slutresultat.

Vi använder i vår produktion av CarColor -bilfärger samma färgpasta som används inom bilindustrin. Vi blandar noggrannt alla färger och tillsätter modifieringsmedel, så att färgen fungerar som en enkomponentsfärg, dvs att den lufttorkar. Alla CarColor -bilfärger är akryl-baserade, vilket gör att färgen blir snabbt slät efter applicering och torkar snabbt. Dessutom uppnår färgen exakt den ursprungliga färgen, är mycket motståndskraftiga mot lösningsmedel och tål slitage. CarColor -bilfärgerna är alltid övermålbara men för att uppnå bästa resultat följ instruktionerna nedan.

Läs mera om CarColor -färgsystemet

Hur lyckas jag?

  1. Korrigering av ytbucklor och rostskador
  2. Ytmålning

målartips

Korrigering av ytbucklor och skråmor Del 1. Korrigering av ytbucklor och rostskador

1. Tejpning

Skydda de områden som ej skall korrigeras genom att tejpa och isolera det drabbade området från resten ytan. Skydda de områden som ej skall korrigeras

2. Uträtning och rengöring

Räta ut eventuella ytbucklor och rengör det "skadade" området noggrant. Ta bort rost med sandpapper P80 eller P12 tills bottnet är rent.

3. Utfyllnad av ojämnheter

Räta ut ojämnheter med bilkitt. Bred ut kittet med en spatel så tunnt som möjligt.

4. Slipning

Slipa det torra bilkittet (torkningstid ca. 20-30 min.) genom att använda sandpapper P120 eller P180. Torka bort slipdammet med en mjuk trasa

5. Använd rostskyddsgrundfärg

Om ytan har rostskador, använd till ytbehandling Rost Primer. Kontrollera att ytan är fri från damm och fett. Vid behov använd Brake Cleaner tvätt- och rengöringsmedel. Behandla ytan med Rost Primer rostskyddsgrundfärg. Observera: Innan du börjar måla kom ihåg att skaka burken i minst 2 minuter.

Skydda ytan med slipbar fyllprimer som är idealisk att använda under färg som skall slipas. Fyllprimern innehåller ett mycket bra korrosionsskydd, tar bra fast i ytan och fyller väl. Övermålningsbar på de flesta sprayfärger också vattenbaserade färger. Svetsbar.

6. Jämna ut med sprutkitt

Vi rekommenderar att använda sprutkitt för att jämna ut ojämnheter. Spruta flere lager av sprutkitt. Låt lagren torka helt innan du sprutar följande lager av sprutkitt. Genom att spruta flere lager får du alla porer i ytan täckta. Med sprutkitt får du en garanterat slät yta innan du målar med bilfärg.

7. Slutgiltig våtslipning

Slipa den torra ytan lätt med våtpapper P 400 eller P 600 tills ytan är helt slät. Rengör ytan från slipdammet. Låt ytan torka tillräckligt länge.

målartips

Korrigering av skador och skråmor Del 2. Ytmålning

1. Förberedelser

Ytan, som är grundmålad bör vara ren och torr innan du målar med bilfärg. Ytan, som är grundmålad bör vara ren och torr innan du målar med bilfärg.

2. Provmåla på en mindre yta.

Till först är det nödvändigt att säkerställa att du har rätt bilfärg. Bilfärgen bleknar med tiden, och även om färgen är korrekt, kan färgen avvika från bilens orginalfärg. Det är mycket viktigt att du gör en testmålning på en plåtbit innan du börjar måla bilen. Observera att på metallfärgerna bör du också göra ett lacklager, så du kan jämföra bilfärgerna med varandra. Se till att sprayavstådet är korrekt, måla provbiten och jämför färger med varandra. Viktigt! Skaka burken väl, minst 2 minuter för att pigmenten i sprayflaskan sprids jämnt i blandningen. Provmåla på en mindre yta.

3. Tejpa och skydda ytan som inte skall målas

Kontrollera att du har skyddat den yta som inte skall målas genom att t ex tejpa skyddspapper på de ytor som inte skall målas. Provmåla på en mindre yta.

4. Bibehåll rätt sprayavstånd

Säkra dig om att du har rätt avstånd när du målar, vilket är ca 25 cm. Ett tips från proffsen: Du kan inverka på metallfärgen genom Gör en provmålning på en mindre yta att använda olika spraytekniker. Om du spraymålar närmare dvs. avståndet mindre, blir målytan "våtare" och färgnyansen mörkare. Om du spraymålar längre ifrån dvs. avståndet längre ifrån, blir målytan "torrare" och färgnyansen ljusare.

5. Grundmålning

Spraya ett mycket tunt väv liknande lager av färg första gången då du målar. Detta ger dig en god grundfärg på ytan och bra fäste så att färgen inte rinner då du målar nästa lager av målfärg. Målningsmetoden ger dig en slät yta.

6. Grundmålning av mindre ytor

Använd dig av en så kallad "schablon" målteknik på mindre ytor: Klipp ett hål i ett styvt paff. Hålet bör vara en aning större än det området som du tänker måla. Håll din schablon cirka 1-2 cm från ytan som skall målas. Spraya från ytterkanten och mot mitten av schablonen. Du får en "färgglidning", där färglagret är tjockare i mitten där du behöver mest färg och ljusare ute mot kanten. Grundmålning av mindre ytor

7. Grundmålning av större ytor

Måla de större ytorna med så kallad "korsmålning". Måla det första lagret mycket tunt. Håll sprayburken lodrätt och spraymåla först från vänster till höger och sen från höger till vänster. Fortsätt sedan uppifrån och ner och nerifrån upp. Måla så att du får ett tunt väv liknande lager som inte helt täcker den målade ytan. Börja alltid måla ett stycke utanför det område som skall grundmålas. Kontrollera att färgen kommer jämt över det området som du skall grundmåla. Till sist vänd burken upp och ner och spraya tills det enbart kommer drivgas.

8. Slutgiltig yta

Vänta i cirka 5-10 minuter mellan mållagren. Måla två eller tre lager tills du fått en slät, fin och glansig yta.

9. Finish av ytan med lack.

Metallpigmentfärger bör alltid lackas, annars uppnår de inte sin slutgiltiga färg och glans. Vänta i cirka 5-10 minuter mellan mållagren. Lacka ytan två till tre gånger tills ytan har fått en glansig och slät yta.

10. Torkning/slipning/polering av ytan

Den målade ytan kan slipas/poleras tidigast efter 4 dagar. Ta i beaktande att innan den målade ytan har torkat helt, tål den inte lösningsmedel eller polering. Om ytan inte är helt torr kan det uppstå skador i den målade ytan.

Med CarColor-browsern hittar du enkelt en färg som matchar din bil.