Vinkit auton maalaukseen

Ohjeita hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi

Käytämme Carcolor sävyjen valmistamisessa ainoastaan samoja väripastoja, joita autotehtaat käyttävät auton tuotannossa. Sekoitamme värit huolellisesti ja lisäämme niihin muuntoaineet, jotta ne toimivat yksikomponentti –periaatteella eli ovat ilmakuivuvia. Kaikki CarColor sävyt ovat akryylipohjaisia, joten ne eivät valu ilman karkeaa maalausvirhettä, tasoittuvat nopeasti maalauksen jälkeen ja kuivuvat nopeasti. Lisäksi ne saavuttavat täsmälleen saman kiillon kuin alkuperäisvärit ja kestävät hyvin kaikkia liuottimia sekä kulutusta kuivuttuaan. Carcolor värit ovat aina päälle maalattavissa, mutta noudata jäljempänä esitettyjä maalausohjeita parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.

Lue lisää CarColor -värijärjestelmästä

Kuinka onnistut

  1. Kolhujen ja ruostevaurioiden korjaaminen
  2. Pintamaalaus

maalausvinkit

Vaurioiden ja naarmujen korjaaminen Osa 1. Kolhujen ja ruostevaurioiden korjaaminen

1. Teippaus

Suojaa korjattavan alueen ulkopuoliset alueet teippaamalla ja eristämällä vahingoittunut alue muusta pinnasta. Suojaa korjattavan alueen ulkopuoliset alueet.

2. Oikominen ja puhdistaminen

Oio mahdolliset kolhut ja puhdista vahingoittunut alue perusteellisesti. Poista ruoste P80 tai P120 kuivahiontapaperilla, kunnes pohja on metallisen puhdas.

3. Alueen täyttäminen

Poista epätasaisuudet autokitillä. Levitä tasoite lastaa käyttäen niin ohueksi kuin mahdollista.

4. Hionta

Hio sileä kovettunut autokitti (kuivumisaika n. 20-30 min.) käyttäen kuivahiontapaperia P120 tai P180. Poista kaikki jäljellä hiontapöly pehmeällä liinalla.

5. Levitä ruostesuoja-pohjamaali

Mikäli alueella on ruostevaurioita, käytä pohjustukseen Rost Primeria. Tarkista, että alue on puhdas metallista, pölystä ja on rasvaton. Käytä puhdistukseen tarvittaessa Brake Cleaner rasvanpoistajaa. Käsittele alue Rost Primer ruosteenesto- spray pohjamaalilla. Huomaa: Ennen maalausta ravista purkkia huolellisesti vähintään 2 minuuttia.

Suojaa hiottavalla happopohjamaalilla joka soveltuu erinomaisesti hiontamaaliksi. Sisältää erittäin hyvän korroosiosuojan, tarttuu ja täyttää hyvin. Päällemaalattavissa useimilla maalityypeillä, myös vesiohenteisilla. Hitsattavissa.

6. Tasoita ruiskukitillä

Voit tasoittaa epätasaisuuksia ruiskukitillä. Suihkuta useita kerroksia ruiskukittiä. Odota kerrosten välillä kunnes edellinen kerros on pintakuiva. Näin viimeisetkin huokoset sulkeutuvat. Ruiskukitti takaa sileän pohjan pintamaalille.

7. Lopullinen märkähionta

Hio kuivunut pinta kevyesti märkäpaperilla P 400 tai P 600 kunnes pinta on tasainen ja kauttaaltaan hiottu. Poista hienot pölyhiukkaset. Anna korjattavan pinnan kuivua hyvin.

maalausvinkit

Vaurioiden ja naarmujen korjaaminen Osa 2. Pintamaalaus

1. Valmistelut

Alueen, joka on pohjamaalattu, kuten edellä on kuvattu, tulee olla puhdas ja pölytön. Alueen, joka on pohjamaalattu, kuten edellä on
 kuvattu, tulee olla puhdas ja pölytön.

2. Tee koemaalaus

Ensimmäiseksi on tarpeen varmistua värisävyn oikeellisuudesta. Autojen väri haalistuu ajan mittaan ja vaikka värisävy olisi oikea, se saattaa poiketa auton värisävystä. On erittäin tärkeää, että teet koemaalauksen pienelle peltiselle koepalalle ennen kuin alat maalata autoa. Huomaa, että metalliväreihin tulee lakkakerros, joten sinun on lakattava myös koepala ennen kuin voit verrata sävyjä keskenään. Varmista, että suihkutusetäisyys on oikea, maalaa mallipala ja vertaile värisävyjä keskenään. Tärkeää! Ravista purkkia huolellisesti vähintään 2 minuuttia, jotta spraymaalin väripigmentit jakautuvat tasaisesti. Tee koemaalaus

3. Teippaus ja suojaus

Tarkista, että olet suojannut muun kuin korjattavan alueen teippaamalla ja suojaamalla sen. Tee koemaalaus

4. Ylläpidä ruiskutusetäisyys

Varmista oikea maalausetäisyys, joka on noin 25 cm. Vinkki ammattilaisilta: Voit vaikuttaa metallivärisävyyn Tee koemaalaus pienelle peltiselle koepalalle spraytekniikalla. Kun spray etäisyys on pienempi, maalista tulee "kosteampi" ja värisävystä tummempi. Kun etäisyys on suurempi, maalikerros on "kuivempi" ja värisävy vaaleampi.

5. Pohjustuskerros

Suihkuta erittäin kevyt harsomainen maalikerros ensimmäisellä maalauskerralla. Tämä luo pintamaalille hyvän pohjan ja seuraava kerros pysyy paremmin kiinni pinnassa ja estää seuraavan kerroksen valumisen. Näin saat aikaan tasaisen lopputuloksen.

6. Pienempien pintojen pohjustus

Käytä niin sanottua "sablon" maalausmenetelmää pienemmissä pinnoissa: Leikkaa jäykkään pahviin reikä, joka on hieman suurempi kuin korjattava alue. Pidä pahvi noin. 1-2 cm vahingoittuneen alueen yläpuolella ja suihkuta ulkoa sisäänpäin. Saat aikaan häivytyksen, jossa maalikerros on paksumpi vauriokohdassa ja ohenee reunoja kohti. Pienempien pintojen pohjustus

7. Suurempien pintojen pohjustus

Maalaa ns. ristikkäismenetelmällä suurempia pintoja. Ensimmäisellä kerralla maalaat vain erittäin ohuen kerroksen. Pidä spraymaali pystysuunnassa ja liikuta sitä ensin vasemmalta oikealle ja takaisin ja sen jälkeen ylhäältä alas ja takaisin, jotta saat aikaan ohuen, ei peittävän ristikkäisen kerroksen. Vältä liiallista kerrospaksuutta ja aloita aina maalaus korjattavan alueen ulkopuolelta siirtäen suihku maalattavan alueen päälle vasta kun se on tasainen. Käännä lopuksi suihku pois maalattavan alueen pinnasta ja vapauta suutin vasta sen jälkeen.

8. Lopullinen pinta

Odota noin 5-10 minuuttia kerrosten välillä. Maalaa kaksi tai kolme kerrosta kunnes olet saanut aikaa sileän, kiiltävän pinnan.

9. Pinnan viimeistely lakalla

Metallihohtomaalit on aina viimeisteltävä lakkakerroksella, muutoin ne eivät saavuta lopullista värisävyä ja kiiltoa. Odota noin 5-10 minuuttia kerrosten välillä. Suihkuta lakkaa kaksi tai kolme kerrosta kunnes olet saanut aikaa sileän, kiiltävän pinnan.

10. Kuivuminen/pinnan hionta/kiillotus

Maalattua pintaa voidaan hioa/kiillottaa aikaisintaan 4 päivän kuluttua maalauksesta. Ota huomioon, että lopulliseen kuivumiseen saakka maalattu pinta ei kestä liuottimia tai kovaa hankausta ilman vaurioitumisriskiä.

Värisävy-selaimella löydät helposti autoosi sopivan värin.